måndag 8 december 2014

första träningen på länge

Jag var idag, söndag, med Camu för första gången på Iias dressyr lektion. Det gick helt bra, fast jag bara ridit honom 5 gånger nu.

Vi började med att rida i lätt trav på mitt cirkeln. Camu tyckte att bommkasan i mitten av ridhuset var super farlig. Jag hade lite problem att få igenom alla hjälper, då ahn bara spände sig och sket i den lilla skiten som satt på hans rygg. Hn ville inte ta med sig varken bogen eller böja sig ordentligt. Typsikt unghäst sysslor alltså. Rinja har ju med haft samma, så hoppas jag kan få honom att gå som Rinja gick under sina bästa tillfällen.

Vi red på cirkeln i båda varven och ändrade den till en salmiak med jämna mellanrum, för att få med ytterhjälperna mera och komma ihåg att rakställa hästarna. Sedan började vi med lite små pillas. Vi skulle göra en 10 meters volt i ena änden av cieklen, alltså vid klockan och så skulle vi ta av till skritt några steg vid spägeln. Camu fungerade helt bra, och så länge jag kom ihåg att rakställa honom med under volten och hjälpa honom med balansen, så vände han bra. Jag försökte i det här skädet sättaner mig med jämna mellanrum. Mest under volten, men även andra gånger, så jag skulle få hans bakben mera under honom.

Vi gjorde allting åt båda hållen. Då vi hållit på med  volterna en bra stund gick vi över till att rida några meter innanför spåret och bara få hästarna helt raka. Jag hade lite problem att hålla Camu framför skänkeln, tråtts sporrarna och fick fler gånger "lyfta upp" honom, då han gick bakom lodlinjen. Han började helttydligt bli "fedup" på travövningarna, då han började låtsas förstå mig fel och fattade galopp med jämna mellanrum. Ett tydligt tecken på dålig kondis. Men han har ju inte varit igång så super mycket nu. Har inte ridit honom helt svettig tidigare, då jag haft lite tröga dagar då jag ridit och haft många hästar att rida.

Då han kändes bra i travn började vi med galopp arbete. Det märktes att Camu tyckte bättre om det. Vi smalade och red fram, för att få en större variation i gångarten och hästarna bättre på hjälperna. Jag tyckte själv att Camu kändes lite taktig, men tydligen såg det bra ut, då jag frågade Iia om det såg ut som det kändes. Vi fortsatte även med galopp längsmed hela spåret. Efter några varv skulle vi komma upp på medlelinjen i galopp. Camu har tydligen tränat galoppombyten på medellinjen, då han började med byten.
Då han böt, gjorde han det så stort så jag tappade lite balansen och på det viset fick han fel hjälper, så han böt tillbaka, vilekt slutade med att vi som rekord gjorde byten på varje, tre i rad.

Här kommer då en video från träningarna:


Jag är absolut inte van vid hästar som byter, då Falix och Natte är relativt lätta att hålla från byten. Rinja och Pale kan knappt byta och jag har aldrig testat med Vipsu. Till mitt försvar då det gäller min balans, så är det jobbigt att hållas på såna hästar som Camu. Han är ganska slank och har otroligt stora steg. Han använder hela kroppen då han byter och man tappar typ balansen redan då han viftar lite på huvudet. Dessutom kan jag ju tillägga att båda Pantsu och Fagerstöm sagt åt mig att öva balans och bålstabilitet, så jag vet vad jag skall jobba på.

Mot slutet gick han helt bra. Jag var riktigt nöjd med lektionen och kan bra tänka mig att rida Camu för Iia oftare. Kändes dock lite stelt, då hela familjen var med då jag red. Jannis båda föräldrar var med och jag kunde inte låta bli att känna mig på tittad. Brukar inte reagera på åskådare, men det här var lite spänt. Jag hoppas de var nöjda med min riding, men jag är ju som vanligt aldrig nöjd. Jag skämdes över min dåliga balans och kommer nu börja google balans övningar.
Vet ni några bra balans övningar? Skriv dem här nedan tack!


// Malin

1 kommentar:

  1. Det som är bra att träna och bygga muskler! Mage och rygg, då ger set dig en starkare hållning och får då gratis med en bättre balans!

    SvaraRadera