torsdag 23 oktober 2014

test av micklem

Nu har jag testat ett micklem träns på Rinja. Jag har testat det två dagar i rad, var av jag inte varit så övertygad någon dera gång.

Jag har alltså provat tränset med bett, men skall ännu testa utan, ifall korsningen under nosen tar på henne. Jag har några teorier om varför tränset i fråga inte skulle vara helt bra på henne. Vissa handlar alltså om tränset i sig och vissa om andra orsaker.

1. Tränset vi testade var så nytt, att det är väldigt löst på henne. Lädret är så styvt ännu, så det är ganska så omöjligt att få det att ligga rätt.

2. Hon tycker inte om bettet jag red med. Jag använde alltså stubbens golden wing, vilket är det samma jag annars med brukar rida med, men vi har konstaterat att det inte är det bästa. Bäst skulle väl ett ponny bridong med gummiringar på sidorna vara.. Får se om jag kommer över något liknande.

3. Sadeln passar inte. Det har vi egentligen redan konstaterat, men vi har ingen annan som passar bättre än den vi har. Vi har lagt en ny pad under sadeln, som är ganska så mycket tjockare än den förra. Detta gör så sadeln enligt mig bara blir trängre och inte nog med det, utan även mer ostabil. Vi använder alltså bröstrem (rintaremmi, var är det på ren svenska??) för att den inte skall komma så mycket bort från plats. Borde troligtvis testa det med andra padden.

4. Kylan kan säkert påverka henne. Hon har varit svår att böja och biter tag då jag försöker jobba genom henne. Kanske har hon bara spända muskler om hon har frusit något under dagen. Det har ändå gått ner till -3 grader nu på dagen.

Måste alltså testa ännu lite micklem och sen blir det väl dags för hackamore antar jag.


Tänkte ännu säga att då vi var till veterinären med Rinja sa de att vi skulle testa det här tränset. Men de påpekade även att käkremmen är på så konstig plats att den inte får spännas åt för hårt, då hästen kan få skador i munnen på grund av det.

// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar