fredag 10 oktober 2014

Mycket har hänt, men lite har ändrat

På onsdagen hade jag hoppträningar.
Rinja var super, hon hoppade nästan vad som helst varifrån som helst, men hade lite problem med broms och gas. De blev lätt på efter att jag bad henne tillbaka eller framåt. Alltså har vi lite att jobba på då det gäller ridbarhet under hoppbanorna.

Bilder finns inte ännu, men de kanske kommer lite senare

Här är en bild från vår gata, innan jag startade till skolan, tills jag hittar annat material :)
På torsdagen blev det en lite "jobbigare" dag för mig.
Jag slutade lite över två som vanligt och for snabbt hem via för att äta och byta kläder, innan jag körde halvvägs till Iias stall, alltså till Billnäs Ridcentrum för att rida Pale. Han står där nu några dagar. Jag skulle alltså hoppa lite för att rida honom innan nästa tävlingar.
Han var väldigt arbetsvillig och mycket lättare att rida än vanligt. Han kom bra fram till handen, löda varje liten hjälp jag använde och var inte alls lika tittig som han tidigare varit. Han har haft en liten "ovana" att sakta ner till hinder och stanna upp i  hoppen så hans galopp "dör" efter dem, men idag var det mycket bättre. Det var inte helt borta, men han gjorde det inte lika starkt mera.
Fick veta av hans ägare att de hade tagit en annan veterinär och raspa honom, så troligtvis är det av det, eller så kanske det var den nya sadeln som påverkade honom positivt.

Då jag var klar där, körde jag vidare till Iias, där jag hade två hästar att motionera. Första jag red var då Jojo, som är Henqs häst. Jojo är ganska speciell att rida, man måste vara väldigt mjuk på handen och då det gäller sitsen med för den delen. Ändå behöver hon ett bra stöd framifrån. Jag har ridit henne två gånger tidigare; en gång så att jag och Henq bytte hästar och en gång så att jag red ut henne i skogen. I skogen hade jag ingen skans att få henne att jobba, så mina förväntningar var inte så höga. Men tyvärr lyckades hon inte helt 100% överträffa dem ändå. Hon var väldigt stel och spänd i början. Troligtvis för att jag inte var van vid henne och hon inte med mig. Hon var säkert med lite styv efter de tre dagar av "semester" hon haft. Efter 40 minuter arbete så började hon mjukna. Hon gav lite efter i nacken och började jobba mera med hela kroppen. Har inget material från ridningen, men tog en bild på Jojo efter passet.



Sen hade jag Rinja kvar. Hon fick inte ridas med bett då hon skall vara bettlöst minst två dagar i veckan enligt veterinären, så jag longerade henne i grimma. Då jag kom till stallet, så var Rinja väldigt sömnig, vilket hon oftast brukar vara dagen efter hårdare träningar. Då jag longerade henne var hon lite oren i vänster varv, vilket för tillfället är helt normalt för henne i början dagen efter att man haft hoppträningar och nog mera i höger, men där är det med för att hon faller in till höger. Men annars mådde hon bra. Hennes "dagen efter" svullnad hade gått ner och



// Malin och hästarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar