fredag 3 oktober 2014

Test av bettlöst #1

Idag testade jag mitt första bettlösa alternativ. Jag testade alltså ett LG bridel. Metall delarna på tränset ser ut som metall hjul. Alltså så här:

Då vi lade på tränset så sträckte Rinja på halsen så hon kom så högt upp som bara möjligt. Troligtvis på grund av luddet över nosen, eller så luktade det väl lite roligt. 

Vi gick ut i manegen och bara för säkerhetens skull stängde vi in oss och red ensamma i ca. 40 minuter. Var ärligt talat väldigt skeptisk till bettlöst, då jag aldrig ridit någon häst med det innan. Det kändes väldigt konstigt att inte ha ett "ordentligt stöd" till munnen eller någon "ordentlig kontakt" framtill över huvud taget. Det tog några varv i trav innan jag kom under fund med hur jag skulle använda sitsen maximalt och då fungerade hon väldigt bra. Här kommer några bilder från ridpasset. 










bilderna är små, då kvalitén är som den är då man filmar med mobil i manege och sedan tar bilderna därifrån. Har som sagt lite problem att få bilderna från telefon till datorn, så får skicka allting till min mamma via facebook. :) 

För att kort sammanfatta hur Rinja betedde sig idag kan jag använda ett ord; exemplariskt. Hon var väldigt nöjd och blev inte lika tillbaka dragen som hon vanligtvis blir då man rider henne på bakbenen med bett och remont nosgrimma. Jag tänker ändå söka vidare och testa alla bettlösa jag kommer över och söka det som är det absolut bästa för oss. Dessutom skulle det vara roligt att se hur hon reagerar vid hoppning på bettlöst. Får se om det blir av och vad hon isåfall säger. 

// Malin och Rinja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar