onsdag 7 maj 2014

Nova och Bestla

Här är en sammanfattning av min början av veckan.

Måndag:
Jag åkte iväg för att rida Bestla på måndagen. Jag var och visa henne på söndagen och då var hon ganska trött,  så jag bestämde mig för att bara lätt böja igenom henne och se till att hon gick bra i alla gångarter. Alltså red jag henne i ca. 30 minuter. Efter ridpasset gick jag ut och skritta till betena vid vattnet. Bestla var mycket framåt hela tiden, men då hon blivit ganska ordentligt riden nu flera dagar i rad ät jag henne slippa lätt undan.




Sen körde jag vidare till Juniper för att rid Rinja. Jag fixade klar henne och for sedan ut och skritta med Henku och Jojo. Då vi kom tillbaka for jag lite ner på plan och skritta medan Henku red. Då Jojo kom emot i galopp strittade Rinja åt sidan och drog två varv på ändcirkel i pukki-pieru-laukka. Jag hölls på, men tycker nog att det här får lov att räcka nu. Vi skall testa på att gå från att bara ge havre åt henne till att låta henne ändast gå på havre fritt, bara för att se om hon blir lite mindre explosiv. Hon var på havrefritt då hon kom till oss med och tycker att hon var mycket lugnare och rida då. Hoppeligen blir det alltså någo ändringar med hjälp av det här.

Tisdagen:
På tisdagen kom en osteopat och se på Rinja. Hon tyckte att hon var spänd i korset och att hennes främsta revbensparet var spända. Hon menade att det kan komma från då hon haft föl i en så ung ålder. Vi fick några övningar vi skall hålla på med; ryggningar, först från marken och sedan ta upp det till sadeln med, Rida sidvertesrörelser och bommar med långa avstånd samt rida på ojämn mark.

Då osteopaten var klar åkte jag iväg mot Svartå för att rida Nova. Jag fick rida i dressyrsadel och så frågade jag om jag fick rida med ett gummibett istället för med D-bettet jag red med senast. Mest för att han inte ville helt gå emot bettet senast jag red. Själva ridningen gick bättre nu. Han slappnade snabbare av och hans galopp blev bättre lite snabbare än senast, baby steps. :)






// Malin och hästarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar