söndag 6 juli 2014

Försenat inlägg

Hejsan!
Det här inlägget borde ja ha skrivit på onsdagen, men då jag kom hem var jag så trött så orkade bara få in bilderna. På torsdagen jobbade jag, samma på fredag och lördag, så jag var ganska trött och inspirationslös och tog istället ikapp min "univelka".

Så, på onsdagen var jag på förmiddagen kring 11 tiden och fixa in Jojo och Rinja från hagen då de skulle skos. Rinja hade som jag skriv i ett tidigare inlägg inga hockhål och skona väldigt slitna, så bäst att åtgärda det innan vi åker iväg till Rilax.

Medan smederna skodde både Rinja och Jojo plockade jag ihop mina allt som skulle med och då jag var klar med det diskade jag alla Rinjas tre matskålar, vattenkopp och saltstens hållare. Då hästarna var klara såg jag till att Jojo inte kunde äta något, då hon fått domo och så åkte ja iväg för att rida Pale.

Honom red jag på åkern, men jag hade hjälp av Sandra, hans ägare. Pale var helt okej. Han testade om han verkligen behövde jobba, men gav upp efter en liten stund. I slutet kändes han helt ok, för att vara andra gången jag rider honom det här året gick det väl helt bra.

Sedan åket jag tillbaka till Iias stall med mamma och vi började packa alla saker i bilen och lastade Rinja. Hon gick på direkt som vanligt.
Då vi var framme i Rilax lastade vi av, och fixade igång Rinja. Vi var klara i god tid före lektionen. Jag hoppade upp på stallsplanen och skrittade henne ner till gräsplanen, där vi skulle hoppa. Hon var väldigt spänd och hade svårt att bestämma sig vad som var mer spännande; en traktor på åkern eller hästarna i hagarna bredvid vägen. Själva planen var med spännande, då det inte fanns så mycket staket, utan planen gränsade direkt till åkern, där det bara var högre gräs. På andra sidan vägen gick några hästar på bete och så fanns det en massa lådor och saftdunkar omkring på plan. Men efter ne stund blev Rinja sitt vanliga coola jag och jag började trava fram henne.

Jag hann knappt trava två varv innan Jessica kom. Hon plockade fram en trekombination, vattenmatta och en port. Först skulle jag komma i trav över bommarna till trekombinationen. De låg i högar där hindren skulle vara lite senare. Jag skulle trava runt det mittersta hindret och då böja inåt. Rinja lyssnade bra och böjde sig runt innerskänkeln i båda hållen. Sedan skulle jag komma i galopp. Jag skulle komma lite snett över förstahindret, men fortsätta i samma galopp och sedan styra runt mellersta hindret och hoppa det sista. Så jag hoppade a-delen och c-delen. sedan skulle jag göra samma både med byte på ena och på båda. det kändes lättare efter en stund och då började med Rinja förstå vad som var på gång.

Nästa uppgift var att komma trekombinationen och sedan snabbt vände till vattenmattan  på en snedlinje. Rinja vägrade först på vattenmattan, då jag inte satt tillräckligt runt henne och så blev hon så stark, så jag inte kunde hålla ihop henne. Då jag kom igen så kom vi över, men det så absolut inte snyggt ut. Jag kom samma sak igen och igen. Tillslut kändes hon bra och hoppade allting med bra teknik.

Sedan skulle jag komma en port, som hon började stoppa på. Efter en god stund av viljekamp kom vi över och kunde fortsätta, men då stoppade hon sedan på en planka hon redan hoppat. Nu spände hon sig igen och blev så stark så jag knappt kunde hålla henne. I slutet av lektionen kom Riikka och Amelia till planen, och då gick allting helt super bra igen. Jessica började fundera om det kunde vara så att Rinja inte kände sig säker ensam, då hon började stoppa just efter att hästarna i hagen på andra sidan vägen gått in och slutade så Amelia kom till planen. Det skulle betyda att vi kan köpa en liten shettismaskot som kan stå i ett hörn då Rinja är på banan, så hon kan hoppa alla special hinder :)

Här kommer bilder från vår träning.










Konstig hoppsits där.. 






Liite nära.. 


Min favoritbild ♥

Överhoppning x 1000



Rinjas uttryck säger allt. 



Super heppa ♥



snyggt trampar hon :) 

Slutskritt mot solen ♥ 
// Malin och Rinja

Vilken var er favorit bild? Vad tyckte du om inlägget? Finns det någo specialinlägg ni skulle vilja ha? som t.ex. genomgång av utrustning, eller hur jag fixar igång och undan henne inför och efter ridpassen. 
Låt mig vet i en kommentar nedan :) Skulle vilja göra ett video inlägg, men vet inte på vad. 

2 kommentarer:

  1. video på utrustning/ stallet! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall se när det blir. Har länge viljat göra ett video inlägg om stallet :)

      Radera