fredag 11 juli 2014

Hopptävlingar

Igår, torsdagen den 10.7 var det kvällstävlingar i hoppning i Broby. Jag åkte dit med två hästar och startade två klasser med vardera. Jag startade 80 och 90 cm med båda och det gick helt bra.

Jag hade först då fixat morgonstall och tagit in hästarna. Då jag var klar med det körde jag snabbt hem för att byta kläder och ta med lite nödvändigheter som t.ex. videokamera och shorts.
Då vi kom till stallet fixade jag  i ordning Rinja och mamma packade i bilen. sen följde det vanliga förhöret; om hon tagit med sadel, pansare, martingal, mina stövlar, ridhjälm träns m.m.
Vi lastade Rinja och åkte iväg, då var klockan kanske 15.20.

Då jag kom till tävlingsplatsen och vi fått parkerat gick jag för att betala min startavgift och visa registerboken. Då kansliet var så nära banan så gick jag även banan på samma gång. Det fanns många svårigheter i banan, som t.ex snäva, sneda linjer och korta avstånd på linjer. Man fick även själv välja om man ville hoppa torrgrav, eller en sned linje, och om man ville hoppa vattenmatta, eller ett lite högre "flygande" pysty. Jag hoppade varken vattenmatta eller torrgrav med nån av hästarna. På själva banan tror jag att det fanns 2 eller 3 hinder som inte hade varken plank, lådor eller något annat spännande under sig.

Då jag gått banan fixade vi igång Rinja och så for jag och hoppade upp på Pale, då jag skulle starta honom först. Jag for till verkkan, där jag även fick hjälp av Jessica. 80 cm gick inte helt super, men jag var nöjd då Pale hoppa fast jag inte kom rätt och så hoppade han sista hindret från stilla stående, men drog med sig bommarna. Till sista hindret började han alltså dra sig inåt och försökte springa förbi, men då jag sa att vi hoppar stannade han till och hoppade sen först. Är egentligen inte van vid såna hästar som hoppar efter att de stannat. Visst gjorde Elton det ibland, men mer sällan.


(C) Nina N. (poneistaperunoihin.blogspot.fi)

Direkt när jag kom ut från banan hoppade jag typ av Pale och upp på Rinja. Jag skrittade henne lite och for sedan ner till manegen för att verkka. Jessica hjälpte till här med. Det var väldigt mycket hästar i manegen, där verkkan hölls, så Rinja var väldigt spänd och försökte gå ut några gånger, men då vi började hoppa belv hon bättre.
Väl ute på banan var hon super. Hon hoppade allting och såg inte på någonting. Inte äns på parasollet som stod på plan, eller domartornet. Jag travade runt alla hinder och "visade" dem åt henne. Då jag fick startsignal var det som om Rinja skulle ha sagt "Japp, håll i dig, det här sköter jag" och så satte vi av mot första hindret. Hela banan gick helt bra. Hade lite problem med bromsarna och som sagt av många mellanrum för korta för Rinjas stora galopp. Jag fick kämpa för att få in 4 steg på 16 meter osv, men i helhet kändes den bra.

(C) Nina N.

(C) kiranfauna.kuvat.fi

Då var det dags för 90 cm .Jag hoppade bara några språng med Pale i verkkan och så gick jag ut för att vänta på min tur. Igen räddade han typ hela banan, men det ända jag koncentrerade mig på var att hålla en bra galopp och komma rakt till hindren. Här fick vi då 0 felpoäng och en rödvit rosett.


Fotat med Sandras kamera

Rinjas 90 cm bana gick helt okej den med. Bromsarna var ännu mer borta, men rytmen hölls den samma hela banan och vi tog bort ett steg från båda linjerna. Var själv väldigt nöjd med henne.






// Malin och heppona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar