måndag 3 mars 2014

Dressyrtävlingar 2.3.2014

I sista stund fick vi mig anmäld till V-NR´s första dressyrtävlingar med Rinja.
Jännä homma, tyckt Rinja, som pomppa omkring på tävlingsplatsen.

Jag vaknade kl. 5.00, lade kläder på, fixade morronmål åt mig och så åkte vi iväg till stallet. Vi fixade hela morgonstallet så vi var klara kl. 8.45. medan mamma sopade det sista borstade jag av Rinja och fixade hennes man, så den skulle hållas på ena sidan. (Annors får hon sån poni-tukka, att de e riktigt hemskt) Vi fixade in henne i traikkun och så åkte vi iväg.

Först gick jag och betalade min tävllingsavgift och pratade lite med bekanta, som me skulle tävla, eller fota.
Mamma kollade med stallsägaren om det var ok att jag fixade Rinja klar i stallet, då mamma skulle vara sekreterare i första klassen. Det fick jag, så vi tog ut Rinja och jag fixade henne klar. Hon var ju färdig borstad och så, men lite extra skadar inte. Då jag gick ut och skritta henne, var hon så på tåna att jag inte iddes hoppa upp. Jag ville tillbringa så lite tid som möjligt på den här tickande bomben.

Då föregående klass var slut hoppade jag upp. Jag hade skrittat henne ganska ordentligt och hon var väldigt tittig. Vi gick nästan direkt ner till manegen för att värma upp. Jag var i första uppvärmningsgruppen i den sista klassen. Vi var allt som allt fyra i vår uppvärmning, men jag skulle inte vilja ha en till dit, då Rinja stod till 100% för showen. Hon visade allting vad hon kunde, förutom att bocka då. Hon stod lite på bakbenen, klättrade längs med väggarna och strittade omkring så hästen som kom emot viftade på svansen. efter uppvärmningen, som blev ganska snabb, gick vi ut och väntade att första ekipaget skulle rida, så vi skulle slippa in igen.

När vi om in i manegen gick allting helt bra. Rinja stod som ett ljus, men när ekipaget före oss hade ridit sin bana så blev det trångt i dörrhålet. Rinja försökte med våld komma ut tillika med föregående ekipage, men eftersom det inte gick, ställde hon sig bara lite på bakbenen och jag fick henne insparkad på dressyrbanan. Så fort det vita staketet stängde sig runt henne blev hon lugn och arbetsvillig igen. Jag travade runt banan lite och fattade sedan galopp, för att kunna visa de ställen jag inte innan hinnit med, samt göra en diagonal i galopp en sista gång före min bana skulle börja.

Programmet i sig gick helt bra. Jag kunde ha ridit lite bättre vägar i travprogrammet, jag ökade inte ordentligt i mellantraven (Kanske för att vi kommit på att det fanns med och vi inte övat på det fören dagen innan, då hon hela tiden bröt till galopp), min sits i galoppen var inte den bästa, egentligen var inte galoppen äns den bästa (Skulle borda ha ridit lite mera fram och varit lite närmare sadeln, skyller på hoppsadeln ;) ) och så glömde jag att halten skulle vara i I, inte längre fram.

Slutade med 57,5% och vi blev inte sist, men det var inte det viktigaste. Nådde alla mina mål, alltså vi höll oss innanför staketen och jag hölls på ryggen.

Bilderna kommer inte i ordning, då min blogger hatar mig ;)

(C) Naomi Dias 

(C) Naomi Dias
Mitt hår ville inte hållas, lossna redan före jag kom in på banan. 

Fina Rinjus (C) Linn Stenroos

Esteratsastajan kouluistunta... (C) LInn Stenroos

Fel plats!!! (C) Linn Stenroos

Rinja har fått så mycket fina muskler (C) Linn Stenroos

Om problembarnet mellan sadel och hjälm någonsin skulle lära sig sitta ordentligt??
(C) Linn Stenroos

Tarkka i hörnen (C) Linn Stenroos

Snabbt ut från banan, så vi inte blir instängda ;) (C) Linn Stenroos

Jag lägger in en video på min dressyrbana nån gång i veckan, om jag hinner. Annors klarar ni er säkert utan det ;)
Vilken var er favorit bild? Vad tyckte ni om inlägget?
Kommentera :)

// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar