onsdag 12 mars 2014

Det tog några dagar

Jag har varken haft tid eller inspiration till att blogga den senaste tiden. Jag har en bunt med olika uppsatser, analyser och raporter jag skall skriva rent och en massa andra skolarbeten. Dessutom har det inte hänt några större saker i min vardag.
Här kommer då en kort sammanfattning på de dagar jag inte skrivit om.

torsdag:
Mamma plockar upp mig direkt från skolan och vi åker iväg till stallet för att plocka ihop före Bruno kommer. Bruno är en veterinär och fysioterapeyt från Holland som skulle komma och kolla på Rinja då hon varit lite halt från och till.

Då han kom, precis i tid som oftast, bad han oss ta ut henne på gårdsplanen och longera henne lite. Bara så han skulle se hur hon rörde sig. han gjorde två små böjprover och märkte då snabbt var problemet var. Vi ställde henne i vattenspiltan där han först lade sprutor i båda bakbenen och sedan knaxade upp både ryggen och halsen åt henne.
Han meddelade att vi inte kunde rida henne på fem dagar, att de första fem dagarna skulle man bara leda henne och skritta och den tiden skulle hon stå i sjukhagen. Sedan kan man börja skritta och trava från ryggen. Detta med i fem dagar, innan man tar igång henne igen så man kan rida typ vanligt.

Fredag:
Mamma fixade Rinja, jag var hemma och fixade på skolarbeten.

Lördag:
Jag och Jannika åkte iväg till Hesa på Horse Fair mässa. Jag var helt säker på att vi skulle tappa bort oss, men det gjorde vi inte. Istället njöt vi av bra program, Hese burgare och shopping. Awesome!
När jag kom hem böt jag bara till stalls kläder och invigde sedan moposäsongen, genom att köra genom leran till stallet. Jag ledde Rinja från marken i ca. 30 minuter, innan jag åkte hem tillbaka. Då jag kom hem och satte mig för första gången den dagen vid datorn, skickade Ida och frågade om vi skulle göra ångot, så hon kom till mig över natt.

Söndag:
Ida åkte hem ca. kl. 12 och jag åkte iväg, samma leriga väg till stallet för att ta in min sputte häst och de andra super snälla hästarna som finns i stallet. (Jag är seriös, dom är super snälla.) Jag gick och ledde Rinja igen och åkte sedan iväg hem. Fick veta att Felix ägare skall bort vid påsk, så skall få rida honom några dagar då. Längtar typ redan. :)

Måndag:
Skoldag.. vad mer kan man säga..
Mamma fixade stallet, så jag satt hemma och var produktiv. Jag skrev klart min Finska bokraport, min analys till moddan, började söka upp texter om Kalevala och fakta om reformationen. Jag han med en paus på 45 minuter, där jag såg på nya avsnittet av Beauty and the Beast innan jag fortsatte med vanliga läxor.
Jag var alltså en extremt duktig elev, på måndag.

Tisdag:
Mamma hade en massa att göra så jag åkte snabbt till stallet med henne och skrittade Rinja. När jag kom hem tillbaka kommer jag inte ihåg vad jag gjorde, men troligen började jag plocka fram kläder jag skall ha med nästa vecka.

Onsdag:
Rinja får börja ridaas! :D
Idag var jag upp på min sputte-häst. Vi hade stallets robinson och hugga ved, så Rinja var ganska knäpp. Hon snurrade runt mig flera varv och slät sig nästan en gång före jag var i manegen. Då jag red var hon helt bra. Försökte rida genom henne så gått det gick i traven, så Henku inte behöver ha så jobbigt imorgon. (Vi skall byta hästar då.)

Hoppas in fick en bra inblick i min vecka, fast det blev väldigt kort om alla dagar. :)
Skall försöka göra ett inlägg imorgon och hoppas att det finns bilder från min ridning av Djojo Djojo. Mamma kommer troligen ändå med och se, så kommer troligen tvinga kameran på henne. ;)

// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar