fredag 10 januari 2014

Ridning av Rinja

Hejsan!
Jag har haft lite problem med min fantasi.
Jag kommer inte på några bra teman på inlägg, förutom när jag har träningar typ, och har jag träningar, vill jag ha bilder med i mitt inlägg.
Måste ännu ursäkta för bildernas kvalitet, de är tagna ur en telefonvideo och sedan screenshotade och en massa annat, så de ser ut som de gör. Men hoppas ni förstår att den suddiga vita fläcken är Rinja och sen andra (som hoppeligen är ovanför) är jag :)

Den senaste veckan har jag inte haft så mycket för mig, där av inläggstorkan. Jag skulle ha haft hopplektion i början av veckan, men min tränare var sjuk, så det blev inget. Träningen flyttades tills idag, men det hade tydligen farit ner i lungorna på henne, så hon är verkligen sjuk nu. För att nu Rinja skulle så bralla av sig, så kom mamma med till stallet för att "övervaka" och hjälpa till med hindren då jag hoppade.

Jag red fram henne själv först i ca. 30 minuter. Det var ganska enkla saker. Böjningar åt båda hållen och samlingar samt ökningar. Lite galopp-trav-galopp övningar och rakställningar. Sen kom mamma, så då var det okej för mig att börja med ett litet kryss. I första och andra språnget var Rinja typ 40 cent över. Hon tyckte väll att hindret kan bita en om man inte lyfter på fötterna. Sedan lugnade hon sig lite, innan jag böt varv och kom samma kryss i andra varvet. Efter detta gick vi över till en kavalett övning. På långsidan fanns det en linje med bom-kavalett x4-bom. Det var som en snubbelboms in-and-out. Här kunde vi konstatera att Rinja absolut blivit mycket bättre. Hon kom lätt över alla kavaletter och hade absolut inga svårigheter med att veta var hennes fötter var. För bara ett halv år sedan skulle det här inte vara möjligt, för vi skulle troligen dragit in bommen i in-and-out:en.

Tagen ut en video på mammas telefon
 Sedan var det dags för lite svårare övningar. Vi hade en linje på ena långsidan. På båda diagonalerna fanns det ett hinder. Jag kom i galopp från första hindret i linjen till ett av hindren som låg på diagonalen. Sedan fortsatte jag, så jag kom linjen från andra hållet och hoppade åt det hållet första hindret och fortsatte sedan till den andra diagonalens hinder. Jag hoppade alltså aldrig linjen helt, utan bröt den i en båge till ett hinder på diagonalen. Det är svårt att förklara. Så här höll jag ändå på. Jag kom hela tiden på en åtta. Jag försökte se steg och hålla Rinja i kontroll och få henne att byta galoppen fast vi fortsatte rakt efter hindret. Då hon hettade till sig lite för mycket gjorde jag volter, så jag fick henne lugn, innan jag igen kom in till linjens första hinder. Jag höll på så här tills jag kom helt bra och själv var nöjd med hennes hopp.

Mycket dålig kvalitet... sry.. 
Rinja drar till ordentligt. 

Lite problem med att kordinera fötterna i bytena, annors bra. :) 

Vi hoppade inte så högt idag, mest för att jag skulle få träna mitt eget öga. 

Rinja tyckte nog att hindren var för små, men då kusken int e tillräkligt bra,
finns de inget ti gör åt de. 
Så det här var min dag, idag. 
Hoppas ni gillade inlägget och var snälla och kommentera och lägg till er som läsare. Antingen genom mejlen eller här till höger --> 

// Malin och Rinja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar