måndag 27 januari 2014

ett helt normalt veckoslut

Tänkte ta en paus från mitt provläsande och skriva ett inlägg från mitt veckoslut.

Lördagen var en ganska hektisk dag. Jag började dagen med att åka med pappa till Lojo för att köpa en ny ridjacka då min gamla gamla var för liten. Pappa hade mycket åsikter om hurdan jacka jag skulle ha, så vi stod i butiken ett tag.. Efter att i stort sätt provat hela sortimentet hittade jag längst in i en rea hörna en ajcka som vi sedan köpte.

Efter vårt inköp åkte vi hem, jag böt om till ridkläder och åkte iväg till stallet, på V-NR´s dressyrträningar för Iia Taberman. Rinja, som har varit lite oren, var direkt från början lite jämnare än vanligt. Vi började lektionen med skritt och trav övningar. Vi red på en cirkel och skulle ta några steg skritt varje gång vi kom tillbaka till spåret, eller var på väg bort från väggen till den delen av cirkeln som inte hade vägg på sidan. Övningen fungerade bra, då Rinja orkade hålla sig aktiv och jag fick henne helt bra mellan hand och skänkel. Sedan fortsatte vi framåt längs långsidan i öppna, men några steg skritt mitt på långsidan. Rinja gjorde även det här bra, fast jag inte hållt på så mycket med öppnor på sista tiden.

Förlåt för den otroligt dåliga kvalitén på bilderna. 
Mobilbilder i manege, blir nästan aldrig bra.. 

Sedan började vi arbeta lite i galopp. Vi gjorde samma övning som vi gjort i trav och skritt, bara att från galopp till trav och tillbaka till galopp. Den här övningen har jag hållit på med massor på Iia´s privatlektioner. Då vi fått hästarna i kontroll i galoppen började vi komma långsidan på samma sätt bara att i slutet skulle vi tänka lite skänkelvikning inåt mot mitten istället. Detta var nytt för Rinja och hon gjorde helt super bra. Mot slutet blev hon lite tröttare och bet tag istället för att jobba. Det var ingen vits att bråka med henne så vi avrundade lektionen med lite galopp i lättsits för att få fram henne.

Om lördagen var hektisk så var söndagen slö. Jag och mamma åkte kl. 5.30 till stallet för att fixa morgonstallet och föra ut hästarna. Vi åkte hem kl. 9, sov och åkte tillbaka ca. 12 tiden då jag fixade Rinja och for ut med henne. Jag började med att longera henne. Hon var vild och allmänt busig. Efter ca. 15-20 minuter longering satte jag mig upp i sadeln och red över en kavalett i trav och galopp. Då jag ridit klart for vi ut i skogen och skritta med Kajsa och Viipotti. Rinja tyckte fortfarande att det var tråkigt och hoppade iväg ut på åkern en gång, då hon såg en sten.. (Som alltid varit på samma ställe och hon sett förut, men aldrig varit rädd för..) Vi kom tillbaka till stallet, jag fixade undan Rinja och så åkte vi hem. Jag blev hemma och läsa på matematikprov, som vi har imorgon (tisdag) medan mamm åkte iväg igen till stallet för att ge kvällsmaten.
I stort en allmänt slö dag.



Några äldre bilder på Rinja, då hon är lös i manegen och härjar ;) 

Ha de bra och hoppas ni har en roligare vecka framför er, än vad jag har. 
// Malin o Rinja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar