lördag 13 september 2014

The winner takes it all ♥

Idag var det tävlingar i Kimito, dit jag packa iväg mig och min flunsa. Har varit hemma en dag från skolan den här veckan pga den, inte kunnat gå på dressyrträningar pga den, men man är sällan så sjuk så man inte kan tävla. (Säger hon som startat dressyrtävlingar med spricka i axeln)

Jag startade 60 och 80 cm med Pale. Verkkan gick bra, han hölls bra framför skänkeln, men dök lite efter hindren, så fick jobba mycket upp honom och hade enligt mig själv problem att se steg, men alla andra sa att det blev nästan alltid nästan rätt, men tar det som nästan alltid, typ fel, så jaa-aa..

Själva banan var helt ok. Den hade sina svårigheter, som t.ex. se skarpa svängarna och de fina, långa anridningarna, som jag inte kan tåla.
60 cm gick i sig helt ok, men med hjärnan full med snor är det svårt att tänka, så ja tappade koncentrationen för några sekunder och då glömde jag var 1:an i omhoppningen var, så dit for det.
Jag gjorde som tur inte samma fel i 80 cm, där vi kom en fin 0-0 bana och kom första ickeplacerade, mest för att jag inte red hela omhoppningen på tid, bara slutet..
Var i övrigt nöjd med honom, då jag inte ridit honom mer än två gånger och det inte gått som på Strömsö någon dera gång riktigt. Dessutom har han haft 1 månad vila efter Jumping Kemiö, då han fick ett sår på bakhoven av transportens mellanvägg och varit lite ur spel efter det, då det inte ville läka.

 (bilderna ovan är från 60 cm)

(80 cm, ser man vilken som är omhoppning?)

Lite efter kom mamma med Rinja. Hon hade nu för första gången kört ensam med Rinja och vad jag förstod hade det gått bra.
Med henne skulle jag då starta 80 och 100 cm.
80 cm gick bra, Rinja tyckte nog att de var ganska fjuttiga de där hindren, men gjorde sitt bästa och vi kom i mål med 0-0 resultat. Jag var helt nöjde med Rinja, men galoppbytena skulle ha kunnat fungera bättre. Vi var inte helt överens om det var smartare att fortsätta i omvänd eller korsgalopp till hindren, eller om man borde ta till trav och byta helt. Stort dilemma..
100 cm gick helt ok den med. Vi hade vårt dielmma igen, och den här gången gav det oss 4 fel i första fasen, men som tur är ridsporten en sport där andras otur kan förvandlas till ens egen lycka, så jag vann klassen, med bästa tiden i första fasen, då alla i klassen fällde eller vägrade. Ibland är det tur att man har en häst med stor galopp och mycket vilja.
Tjenare domaren!
Japp sa Rinja, vi ska ÖVER!

Bara jag som tycker att det ser lite ut som Rinja inte vill lyfta någo extra på fötterna?


Jag blandar på 100 cm och 80 cm. Överhoppar själv.. 


Gissa i vilken galopp vi landar? 



Priserna; Rosett + extra rosett, medalj, prishylla, presentkort samt ett stort leende och vilja att kämpa vidare :) 


Fina Rinja ♥ 
Älskar btw min hjälmfrilla (not) :P

// Malin, Rinja och Pale

4 kommentarer:

  1. När jag såg pales sår såg man ju tydligt att det var ett hokksår som han rivigt upp med hokken. Såndä mjuka väggar kan inte ge sår. Jag transporterar aldrig mina hästar mer med hokkar efter att ena hästen inte kunde stå riktigt still i trailer när man körde o rev upp hokksår./ Lise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte där när han fick det, så kan inte säga och för att vara ärlig såg jag inte så mycket på formen av såret, utan mera på hur djupt det var och svullnaden kring det. Dessutom har jag som sagt inte följt med det något mer, så kan inte säga, men litar på Sandra och veterinären som sa att det var av mellanväggsplasten. :) Har alltid boots på då vi transporterar våra hästar, håckar eller inte och har dessutom turen att bara haft hästar som står som ljus i trailern. Skulle nog inte ha en orolig häst att stå med håckar i trailern, tar ju med på trailerns golv då den t.ex. vevar med håckar... :)

      Radera
  2. nej de va inte av hockarna! han hade ändast runda gräshockar på bakdelen av skorna , och eftersom det va blod på plaste i trailern betyder de att han hade på någotvis fastna under den , eftersom ja körde bakom såg ja att han sjönk ner ett tag i en kurva o blev lite stressad.o nog e sån där plastvägg ganska hård om man råkar fastna under den o sen dra upp benen me full kraft=)
    o de där såret har sett helt annorlunda ut efter att de började "torka" , veterinären sa oxå att det e omöjligt av håckar! huvusaken e väl att de ha blivi bra!?=)

    SvaraRadera
  3. han hade ju dessutom boots på o de for hål på dom..=/ o de vi lärde oss av den dagen var att han kan inte stå på högra sidan i trailern, efter de böt vi om dom o då va de inga problem me balansen=)

    SvaraRadera