söndag 10 augusti 2014

Dagsutfärd till Rilax

På lördagen var det dags igen. Jag och mamma fixade morgonstallet och så fixade vi Rinja klar för avfärd. Henku skulle också med, så hon fixade Jojo klar. Vi lastade hästarna, som inte riktigt ville in i trailern och så åkte vi iväg mot Bromarv.

Det tog längre än väntat, men som tur så hade Jessica inte allt för brått, så vi lagade bara hästarna i skick innan lektionen och så gick vi ner till planen. Jag var så trött redan i det här skedet, så jag hörda knappt vad Henku sa och missförstod det mest. Då vi började rida så piggnade jag till, som vanligt. Vi började med att trava över två bommar med 19 meters mellanrum. Efter en stund kom vi samma i galopp och varierade med 5 och 7 steg mellan bommarna. Jag fick redan jobba ganska ordentligt för att få Rinja att gå linjerna på 6 steg, då hon hade så mycket galopp.

Sen kom vi ett hinder på en åtta med bom framför. På vardera sidan fanns en bom eller kavalett, över vilka vi skulle rakställa. Rinja tyckte inte helt om att gå rakt efter hindren och det var väll lite mitt fel, då jag försökte byta galopp med henne över hindret.

Snart började vi hoppa en linje på 20 meter med vattenmatta och port. Rinja hoppade den väldigt bra, så jag behövde bara komma lite tillbaka i sadeln och ta lite kontroll innan andra hindret.

Sen började vi komma en serie. Rinja drog iväg lite och jag såg inga bra steg till oxerna, som var som b-del, men vi kom nästan alltid över. Efter det här började det som jag var rädd för, vi skulle börja hoppa långvatten. Vi har gjort det en gång tidigare med Rinja, på dals och då hoppade vi en meter för tidigt, landa 1 meter efter 120 cm över. Nu gick det bättre. Vi vägrade en gång, men sen kom vi helt bra över.

Då vi kommit över några gånger började vi hoppa en bana. den var relativt teknisk, fast höjden inte var så hög så var det viktigt att hålla kontrollen. Rinja var helt bra, men jag hade som vanligt svårt att hitta steg till serien.












Rinja sa: "Nä, hoppa du." Föll dock inte av. :D 




Super fint hopp, synd att bilden är suddig.. :/ 




Då vår lektion var avslutad fixade vi undan hästarna och lånade varsin box åt dem innan vi åkte ner till butiken och köpte mat. Vi fixade ihop en picnic framför stallet medan vi väntade på att klockan skulle bli så mycket så vi kunde fixa igång hästarna för vår lilla terräng ritt. Vi red ut till deras terräng banor, som var lite som snubbelbommar åt Jojo, men Rinja fick lite att tänka på. Sedan gick vi även i vattnet och plaskade lite. Rinja hade inget mot vattnet, så n skulle det vara helt roligt att åka och simma med henne innan vattnet blir allt för kallt :)


Då vi var klara från skogen fixade vi undan hästarna, lastade och började åka hemåt. Medan vi lastade var det några lägerdeltagare som stod och såg på. Det tyckte helt klart att det var super tufft att Rinja gick direkt in (Tack gode gud, då det bara var jag och Henku kvar) och att Jojo och Rinja kom så bra överens. En frågade om de var tränade att stå bredvid varandra, eller att tycka om varandra. Jag och Henku bara skrattade och sa att de inte tyckte om varandra idag morse, men att de nu inte har så många andra val än att tycka om varandra.
Vår picnic på en jakkara

Henku fota på väg hem över åkrarna :) 

Resan var alltså riktigt rolig och vi hade mycket att skratta åt och prata om. Jag skulle gärna göra om den.

// Malin och Rinja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar