söndag 15 december 2013

Ett veckoslut med minutschema

Oj Härte och Kutt!
Äntligen lite lugn innan man skall tillbaka till skolan.
Så mitt veckoslut alltså:
Lördagen börjar med att jag stiger upp kl. 6.30 (ganska vanligt tid alltså) och packar allting jag kommer behöva för dagen. Allt rån extra stumpor till käpphästhinder. Packar in mig själv i bilen och någonstans där emellan sjunger jag, mamma och Jonas för pappa (Han fyllde på, 40+) och jag fick i mig en smörgås.
Sen bar det av till Broby gård, där V-NR juniorerna ordnade miniormästerskap. Här kommer lite bilder, jag lånar med lov :)
Roy Löfhjelm fick pris för bästa utstyrsel, utklädd (eller uppklädd) till Kung!
Här på ponnyn Amin Oh Wath A Beauty "Kaunis"

Elin Feltmasch vann hela mästerskapen. Här på ponnyn Bambi II

Isa Laukkanen kom 2:a i mästerskapen och hoppar här fint med ponnyn "Kaunis"

Vi hade även vår egen lucia, Jessica Weber på plats, som hoppade hela banan i Lucia skrud
med ponnyn Bambi II
Sen var det dags för klass 3; käpphästhoppning. Här var det fart! Flaggaren fick nästan springa från startlinjen till mållinjen för att hinna med. :)
Roy på sin fina käpphäst. :) 

Alina Hildén på Queen


Denice Grönholm på Sputniqe
Jessica Hade med fart på i hoppningen. :) 

Duktiga mini-mästare på prisutdelning. 
Efter de här tävlingarna var det bara att söka sig till Shell för att bil upphämtade av mamma och Rinja. Nu bar det av på träningar för Nanning i Kyrkslätt. 

Rinja var inte helt sig själv på lördagen. Hon var väldigt okoncentrerad och det kändes som att hon bara hoppade hur som helst. Inte brydde sig så mycket om ifall hon hoppade 80 eller 50 cm. 
Nåja, Nanning gillade inte helt min ridning. Han sa att jag stödde för mycket på Rinja, att jag var i obalans (Kan jag hålla med om) och att jag var frö stark på handen. Han ville att jag skulle rida i en lättare sits, men inte ändå i fältsits. Mera så att jag hade lätt att komma med i hoppet, då jag inte ännu heller alltid ser steget. Dessutom kan jag inte störa henne lika mycket då. Jag har det lite kvar i ryggmärgen att jag skall kontrollera allting, som med Elton. ;) 
Men vi fick lite nya synvinklar och förslag på träningar att göra hemma. 

På Söndag var det morgon stall som vanligt. Mamma och jag fixade allting och packade in Rinja i traikkun för att åka på Nannings träning 2/2. 
Kan ju börja med att säga, att min träning som skulle vara 30 minuter blev 1 timme, så mycket hade vi att öva och testa. De hade lite problem med ljuset så de hade dörren öppen mitt på långsidan, så det skulle komma in mera ljus. Jag var helt säker på att Rinja skulle sticka ut, men det gjorde hon inte ;) 
Vi kom en linje med bom och ett kryss, men tre steg emellan. Det gick helt okej, men Nanning tyckte att vår martingal var för spänd, så han tog bort det. Vilket resulterade i att jag fick en smäll på näsan efter följande hinder. Sedan började han nysta ihop en annan idé. Han lade ett höbalsband in genom nosremmen och fäste den vid bringremmen. Den skulle hålla hennes huvud nere och den skulle inte ta i bätte lika mycket som martingalen gjorde. Men Rinja kröp bara ihop och det tog på henne galopp. Hon som är van att kasta upp huvudet lite vid nedhoppet fick panik och efter en tid så började hon vägra. Till sista ställde hon sig på bakbenen och Nanning var tvungen att ta bort remmen. Efter det ville han att jag skulle kontrollera min hand istället, då det tydligen var den som var för hård och inte hans höbandssystem som det var fel på. Så, jag red en kavalett och försökte hitta rätt avstampspunkt och honom bredvid berömmande mig med allting från SUUUPER till Look what you did! Japp, självförtroende fick en liten törna. 

Så, nu sitter jag hemma, efter att ha plockat undan Rinja, övat gamlasdanser, och gjort läxor bl.a. skrivit 40 översättningsmeningar i finskan. Nu blir de lite Real Steel och sen är det sussa sött, då klockan börjar bli miss i nassen. 

Ha de bra och hoppas ni har haft ett bra veckoslut :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar