söndag 28 april 2013

Min vecka

Nu har jag inte hunnit skriva igen.. Som vanligt och som vanligt drar jag typ hela veckan i ett. (Eller slutet av veckan)
Onsdag
Jag vaknade kl. 5 för att gå i duschen och sedan fara till skolan till kl. 6.50, då vi skulle till st. Michel. Buss resan tog ca. 3h 15 min och jag sov en stor del av den. Gissa vem som hade ont i nacken. När vi kommer fram lämnar vi väskorna i "Paukkula" där vi skulle sova. Det var typ som ett internat. När man kom in i rummet, slog en äcklig stank emot en. det luktade typ sjukhus blandat med gammalt avlopp. eftersom vi inte hade tid att vädra, så for vi till skolan och vädrade sedan efter det. I skolan fick vi ett varmt välkomnande av våra brev vänner, som vi några månader före hade börjat mejla med. Vi gick ner till deras musiksal, där de sjöng "oa hela natten" för oss. det var så roligt att se. Sist så sprang vi omkring i skolan och lekte puksus. Det gick ut på att få en "bomb" (som egentligen var en väska) till det andra lagets bas. Man skjuter varandra. genom att se varandra och ropa puksus+namnet på personen man såg. Det var ganska roligt, då ingen visste ens namn. Man kunde gå genom en korridor där det fanns en massa människor, men ingen kunde "döda" en för de visste inte ens namn. På kvällen hade vi lekar i Paukkula och så fick man bada bastu, vilket nästan ingen gjorde. Vi lekte en lek de kallas för poni, som gick ut på att man skulle hoppa omkring i en ring, medan man sjöng och sedan när sången kom till en vist del skulle man dansa med nån, typ som. Det var helt roligt. Vi lärde oss även bli ninjor och lite annat.
Min säng och packning.
Torsdag
Sängen var hår, så min nacke var stel som ett järn spätt. Vi skulle balja skolan kl. halv 11 typ och då skulle vi vara med i en grupp, där man diskuterade filmer och böcker på svenska. Sen hade jag en låång håltimme innan vi skulle hålla ett föredrag, då vi berättade om finlandssvenskar. När vi hade hållit föredraget, frågade vi om de hade förstått någonting av vad vi försökt förklara. men ingen hade förstått någonting. Senare samma kväll, for vi alla ut och äta, på en restaurang som hete Fernando typ. Det var helt gott och efter maten gick vi runt på en rundvandring i st. Michel.
restaurangen
Fredag
Vi packade på morgonen och lämnade våra rum kl. 9. Sen for vi till skolan och höll ett sista föredrag innan vi  började den lite på 3 timmar långa färden hemåt. Väl hemma var vi ca. halv 6 och det första man gjorde då var att ta en power napp i sin egen säng. När man hade vilat ut sig lite, bar det av till stallet. Man var ganska slö, men det var roligt att se Elton igen, efter några dagar utan honom.
Vi fick en karta över st. Michel när vi kom dit. 
Lördag
Jag hade Iia Tabermans träningar på morgonen. Elton var lite slö i början, men han var helt super i slutet. Vi tränade samlingar och sits. Jag var i Lätt:A gruppen och var ända ponnyn. Alla som var i gruppen såg lika dana ut. Förutom att Farao hade strumpor och både han och Compis var 30 cm högre än Elton. På videon ser Elton nog lite ut som en shettis, men det gör knappast så mycket. På eftermiddagen åkte jag med en familjebekant till ridskolan Fenix, där de hade en kurs i hur man hanterar hästen från marken. Det kom mycket intressant fakta och bra råd. Om jag hinner skall jag prova lite av et med Elton.
dressyr lektion 
Klicka Här för att se en video från träningarna

Söndag
Eftersom jag var borta 3 dagar från skolan, så har jag lite läxor. Jag vet absolut inte varför jag sitter och skrivet allt detta nu, då jag egentligen borde skriva av allting från rella lektionerna, Geografin och räkna en massa i matematiken. Dessutom fick vi några kompendier i finskan, som skall göras. Tur så blev jag klar med  historian redan igår. Varför fattade man inte att man skulle ta lite lättare kurser när sommarlovet snart kommer. Jag är säkert helt sönderstressad före sommarlovet kommer.
Skolan, orkar inte just nu.. :/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar